Wiskundeknobbel of dyscalculie

Door: Birgit Klapper. Kinderen die problemen hebben met taal worden tegenwoordig regelmatig gediagnosticeerd met “Dyscalculie”. Vaak hebben zij moeite met het lezen en spellen en krijgen zij door de diagnose extra tijd voor hun toetsen of opdrachten.

Een iets onbekender, maar daardoor niet minder belangrijk, probleem is het hebben van “Dyscalculie”. Iemand die dyscalculie heeft, heeft ernstige rekenproblemen. Het gaat hierbij niet alleen om het moeite hebben met ingewikkelde sommen, maar bijvoorbeeld ook het automatiseren van “eenvoudige” sommen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de tafels van 1 tot en met 10. Bij de meeste mensen gaat in de loop der tijd bijna automatisch. Je hoeft niet na te denken over hoeveel 6 keer 7 is, je “weet” dat het antwoord 42 moet zijn. Bij mensen met dyscalculie is dat dus niet zo. Iedere som is voor hen een ingewikkelde opgave.

Met extra tijd, hulp en veel oefenen kunnen kinderen met dyscalculie prima functioneren. Laat het kind bijvoorbeeld helpen met betalen bij de supermarkt, zelf leren rekenen met de klok of zelf de boodschappen doen. Wil je meer leren over dyscalculie en hoe je hier mee om moet gaan? Volg dan onze Live Online cursus 'Dyscalculie in zorg en onderwijs'!


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.