Time for change?

Mensen zijn gewoontedieren. Vooral in de westerse cultuur is dat goed zichtbaar. Met alle keuzemogelijkheden die we hebben zie je al snel dat we daar toch -als we heel eerlijk zijn- liever geen gebruik van maken. 

Het begint al als we opstaan. Iedere ochtend dezelfde routine. De meeste mensen eten iedere ochtend hetzelfde ontbijt. De een eet zijn broodje hagelslag, de ander pakt standaardyoghurtje met  muesli en ikzelf start met alleen een bak sterke koffie. Vervolgens vertrekt de gemiddelde Nederlander iedere werkdag naar dezelfde werkplek met hetzelfde vervoersmiddel, via dezelfde route en s ’avonds duikt hij het liefst rond het zelfde klokje het eigen bedje in met dezelfde partner.

We kiezen blijkbaar liever voor bekend, veilig en makkelijk in plaats van nieuw, afwisselend en spannend. Prima hoor, maar soms houden we wanhopig vast aan routines die ons weinig opleveren en waar de alternatieven duidelijk erg aantrekkelijk zijn of soms ronduit beter. De verveelde werknemer die duidelijk toe is aan een nieuwe uitdaging, een relatie waar de partners al jaren lang langs elkaar heen leven, iedere ochtend in de file staan als je ook voor de afwisseling eens kunt gaan fietsen.

Op het werk en op school is het eigenlijk net zo. Want waarom moeilijk doen als het iedere dag hetzelfde kan? De docent die iedere ochtend weer in de file staat, de leerlingen die van heinde en ver moeten reizen om op school de hele dag in een lokaal te gaan zitten met dezelfde leerlingen, te luisteren naar dezelfde leraren en zich zo dienen voor te bereiden op ‘het echte leven’. Ook hier zijn er inmiddels legio alternatieven voor handen die het leven van zowel de docent als leerlingen zoveel leuker en interessanter kunnen maken. Of zoals Michael Kleine van Webex op zijn linkedin betoogt:

"It’s time to bring education into the 21st century and change the way teachers teach, leaders lead, and students learn.”

Kleine verwijzing naar het artikel ‘Why the classrooms must go digital and how’.

In plaats van vast te houden aan de geijkte klaslokalen zou iedere onderwijsinstelling zichzelf de volgende vragen moeten stellen:

  1. Welke digitale strategieën kunnen helpen een student beter te leren?
  2. Welke digitale strategieën kunnen helpen een leraar beter les te geven?
  3. Hoe kunnen we intelligente, veilige en slimme campussen bouwen?

De mooiste tool op dit gebied is misschien wel het online klaslokaal. Hiermee kunnen leraren en leerlingen elkaar treffen zonder te hoeven reizen, kun je ook docenten en experts van over de hele wereld het klaslokaal binnen halen, kunnen leerlingen van verschillende locaties, opleidingen met elkaar in contact komen. Maar live online beeldcontact maakt het ook mogelijk leerlingen in de praktijk beter te volgen of de praktijk het klaslokaal binnen te halen middels bijvoorbeeld live rondleidingen.

Time for a change!?

Dat gezegd hebbende drink ik mijn standaard ochtendkoffie nog even op en ga maar weer eens richting kantoor.


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.