Online hoorcolleges weinig succesvol. Terug naar de schoolbanken?

Frederik Anseel is professor bedrijfspsychologie aan King’s College London. In zijn column ‘De blinde vlek van de technoprofeet’ betoogt Anseel doeltreffend hoe technologische voorspellingen op het gebied van online onderwijs niet uitkomen omdat de ‘techno-profeet’ uitsluitend oog heeft voor de technologische mogelijkheden en niet kijkt naar de menselijke wispelturigheid.

Waar 10 jaar geleden nog werd voorspeld dat universiteiten met de komst van online onderwijs hun deuren wel konden gaan sluiten blijkt dit in de praktijk totaal niet het geval. aldus Anseel. Klassikale hoorcolleges zouden worden verdreven door de wereldwijde MOOC’s (Massive Open Online Courses). Maar hoewel het aantal MOOCS afgelopen jaren sterk is gestegen blijkt nu dat maar 10% van de deelnemers die beginnen aan een MOOC deze daadwerkelijk afmaakt. Ook de trend binnen universiteiten om online opgenomen colleges aan te bieden blijkt weinig effectief. Anseel verwijst hierbij naar recent onderzoek van Martin Edward en Mike Clinton. Studenten in dit onderzoek scoorden zelfs slechter na de introductie van digitale lesopnames, zelfs al werden de reguliere lessen parallel nog steeds aangeboden. Ze bleven 3 x vaker weg van de colleges. En de studenten die braaf alle opgenomen lessen hadden bekeken bleken hier effectief minder van geleerd te hebben dan hun collega-studenten die het college live in de collegezaal hadden gevolgd.

Kort samengevat: MOOCS en opgenomen colleges leveren niet de gewenste leerresultaten. Echt zelfstandig leren is voor veel mensen te lastig. “Leren is een sociaal gebeuren. Samen in dezelfde les zitten, creëert een eigen ritme met een groepsstructuur en dwingende rituelen die helpen bij het leren” aldus Anseel. Deze conclusie deel ik zeker.  

Maar de oplossing zit volgens mij niet in het ‘ouderwets’ verplicht stellen van de hoorcolleges in het universiteitsgebouw zoals Anseel vervolgens betoogt. Ik pleit liever voor het socialer maken van het online onderwijs dan de student weer in de collegebanken te duwen. Geen grootschalige online colleges, MOOCS of onpersoonlijke opnames van colleges, maar ECHT live online contact via spraak en beeld met de professor en medestudenten. Zorg dat studenten zich gezien en gehoord voelen. Dit betekent kleinschaligere sessies waarbij de didactiek belangrijker is dan techniek.

Als er iemand terug moet naar de schoolbanken zijn dit de professoren en docenten. Een paar lessen didactiek kunnen veel van hen zeker gebruiken. En dan heb ik het eerlijk niet alleen over online didactiek maar over didactiek en de kunst van het lesgeven in het algemeen. Want een duf hoorcollege blijft een duf hoorcollege of dat nu online wordt aangeboden of niet.

Ben jij docent of professor op zoek naar online leeroplossingen die wel werken? Misschien is Live Online Leren iets voor jou! Meer informatie? Neem eens een kijkje op de Live Online Leren academy!

 


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.