Omdenken: stop het gebruik van smartphones in het klaslokaal? Stop je klaslokaal in de smartphone!

Het blijft een hot topic: Verbieden we mobiele telefoontjes in het klaslokaal of niet? Na het algeheel verbod op mobieltjes in de klas in Frankrijk laait de discussie op.

Experts, docenten, onderzoekers en leerlingen. Iedereen vindt er iets van en de meningen zijn flink verdeeld. In het artikel ‘Een mobielvrije school’ worden de voors,- en tegens op een rijtje gezet. Zo wordt er verwezen naar het onderzoek van de London School of Economics. Hieruit blijkt dat leerlingen van scholen waar mobieltjes niet zijn toegestaan, betere schoolprestaties leveren. Maar de inzet van smartphones kan een les juist ook verrijken vinden sommige docenten. Zij gebruiken bijvoorbeeld Kahoot voor een klassikale quiz of richten WhatsApp groepjes op zodat er na de les over sommige thema’s verder kan worden gepraat.

Verbieden we mobiele telefoontjes in het klaslokaal of niet? Interessante discussie, maar volgens mij stellen we hier niet de goeie vraag.

De vraag is niet of we telefoontjes in de klas moeten verbieden. De vraag zou moeten zijn: Hoe kunnen we technologische ontwikkelingen, zoals de smartphone juist effectief inzetten om het onderwijs beter en leuker te maken. Hoe kunnen we het onderwijs beter laten aansluiten bij de praktijk en de belevingswereld van de volgende generaties? 

En dan bedoel ik niet zo zeer het gebruik van de smartphone in het traditionele klaslokaal. Wat me verbaasd is dat we nog steeds proberen nieuwe tools in een ouderwets keurslijf te duwen. We trekken kinderen nog steeds weg uit de echte wereld, stoppen ze met 30 tegelijk in een klaslokaal waar we ze nog verder van de echte wereld afsluiten door ze dagelijks uren achtereen naar de meester of juf te laten luisteren die ze gaat uitleggen hoe de wereld in elkaar zit. En dat terwijl het kind op dat mobieltje in zijn broekzak de hele wereld binnen handbereik heeft...

Het is een kwestie van omdenken. Zo is het inmiddels mogelijk met iedere locatie live contact te maken via online devices. Waarom zou een leraar zijn klassikale les niet eens vervangen door een live online les? Studenten kunnen heel veel kennis en informatie die ze nodig hebben zelf via het internet of in de praktijk opzoeken. De docent kan uiteraard helpen de juiste bronnen bij elkaar te zetten. En in een live online sessie de leerlingen verder helpen, testen of ze het echt snappen, een compliment geven als ze goed op weg zijn of een schop onder de kont als ze dat nodig hebben. En waarom niet leerlingen niet op onderzoek sturen waarbij ze live verslag doen via hun mobiele device? Of laat ze live online contact leggen met een expert ter plaatse voor een live online excursie waarbij leerlingen via hun mobiele device mee kunnen kijken maar ook vragen kunnen stellen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Smartphones verbieden in het klaslokaal? Laten we liever onderzoeken hoe we van de echte wereld een klaslokaal kunnen maken waar leerlingen via hun smartphone of tablet de docent de klas in kunnen halen.

Door: Hester Hooijen


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.