Metro Nieuws: 'Dure cursus? Laat werknemers van elkaar leren'

Geplaatst door op

Vanmorgen stond er in de Metro een artikel met de kop: 'Dure cursus? Laat werknemers van elkaar leren'. Uiteraard trok dit direct mijn aandacht als Live Online Leren trainer. Want ook wij zijn van mening dat je het meest leert van en met elkaar.

In het artikel (hieronder afgebeeld) wordt een onderzoek besproken waaruit naar voren komt dat er vaak veel geld besteed wordt aan het volgen van dure cursussen, maar dat vaak de helft van de deelnemers niet op let of er in ieder geval weinig van heeft geleerd. Daarnaast hebben de jonge werknemers, oftewel de Millenials (geboren tussen 1995 en 2000) meer de behoefte aan persoonlijke ontwikkeling dan aan werkgerelateerde cursussen.  

Een talentontwikkelaar (Matthijs Hamster) verteld ook dat er vaak al veel kennis aanwezig is op de werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan wat oudere collega's, collega's die al langer werkzaam zijn of uit bepaalde documenten die al eerder zijn gemaakt. Hamster geeft dan ook aan zelf vaak de opdracht te geven om nieuwe werknemers niet bij hem aan te laten kloppen voor vragen, maar om te overleggen met andere collega's of zelf op internet op zoek te gaan naar de oplossing.

Dit past ook goed bij het 70:20:10 model. Dit model staat er voor dat 70% van wat je hebt geleerd, je leert door te doen. 20% komt voort uit de interactie met anderen en maar 10% leer je door formeel leren (bijvoorbeeld een college). Ook tijdens onze LOL-trainingen is het heel belangrijk om je deelnemers zelf dingen te laten doen en met elkaar samen te laten werken. Dit kun je bijvoorbeeld op de volgende manieren doen: 

  • Interactie: tijdens de LOL-sessies wordt er altijd veel gebruik gemaakt van interactieve werkvormen. Zo ga je je niet vervelen, maar ook door het actief deelnemen en het 'doen' leer je veel meer dan wanneer je bijvoorbeeld alleen maar aan het luisteren bent.
  • Samenwerken: door middel van subgroepjes in het online klaslokaal kun je deelnemers echt actief laten samenwerken aan een opdracht of bijvoorbeeld een brainstorm. De resultaten daarvan kun je vervolgens gezamenlijk in de plenaire sessie bespreken.
  • Het geleerde in de praktijk brengen: denk bijvoorbeeld aan een korte sessie in de ochtend. Vervolgens kan het geleerde direct in de praktijk worden toegepast en aan het einde van de dag kom je nog een keer samen in het live online klaslokaal om het toegepaste/geleerde te bespreken.

 

Wil je meer weten? Volg dan de workshop "Maak kennis met de principes van het 70-20-10 model" of neem deel aan de LOL-Experience!

← Vorige Volgende →



Plaats een bericht

Let op, berichten moeten eerst goedgekeurd worden voordat ze worden geplaatst