Meer LOL met het interactieve schoolbord!

Iedere LOL-trainer weet dat het interactief inzetten van het schoolbord - oftewel het Whiteboard - bijdraagt aan de betrokkenheid van cursisten. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Op zoek naar inspiratie? Hierbij 5 voorbeelden om het schoolbord ECHT creatief te gebruiken!

 

1. Puzzel

Er zijn verschillende sites waar je zelf vrij eenvoudig online een puzzel kunt maken: http://puzzlemaker.discoveryeducation.com

  • Maak een puzzel over het onderwerp waar je les over geeft.
  • Sla de puzzel op als afbeelding.
  • Open de afbeelding tijdens de sessie.
  • Geef cursisten de rechten te annoteren (tekenen)
  • Laat ze de puzzel samen invullen!
cid:ii_jh86q9p12_16365b06f9ddbb96
  1. Brainstormen op een schoolbord

Brainstormen of ideeën genereren op een whiteboard kan nogal rommelig worden maar NIET als je de cursisten allemaal een eigen kader geeft waarbinnen ze kunnen typen.

  • Geef de cursisten annotatierechten
  • Verdeel het schoolbord in vlakken.
  • Schrijf de naam of initialen van iedere cursist boven 1 vlak
  • En ze kunnen aan de slag!
cid:ii_jh86qu7p3_16365b0d53301b94
  1. Gesprek oefenen Engels: Show me the way!

Leuke oefening die ik me herinner uit een hele oude online les:

  • Docent toont een plattegrond op het schoolbord
  • Cursist A krijgt via privé-chat van de docent de instructies om de weg naar locatie x te vragen aan cursist B
  • Cursist B probeert de juiste route -in het Engels- uit te leggen.
  • Cursist A ‘loopt’ de aangegeven route met een stift op de plattegrond.
cid:ii_jh86rhrd4_16365b14bd1d19fe
  1. Afbeelding met invulvelden

Uit de les Spijsvertering van Martin ​van ​Heijst, docent Mondriaan.

Inventariseer voorkennis met een afbeelding en lege invulvelden.

  • Geef de cursisten annotatierechten.  
  • Laat ze een plaatje of powerpointsheet zien met invulvelden 
  • Laat ze zelf met de T de ontbrekende termen invullen.
cid:ii_jh86sb2e5_16365b1df8194e09
  1. Laat de cursisten ​werken​ op eigen schoolbord​!

Uit de lessen anatomie van Aad Stierman van Mondriaan:

  • Geef cursisten het recht om verschillende tabbladen zelf te openen.
  • Maak voor iedere cursist een eigen tabblad met zijn naam erboven
  • Geef de cursisten opdracht om het hart te tekenen op hun eigen tabblad.
  • Als ze klaar zijn geven ze dat aan met een vinkje.
  • Als alle cursisten klaar zijn: Ga alle tekeningen 1-voor-1 langs. Bespreek deze en geef punten.

cid:ii_jh86tump6_16365b2f9bd9e4a2

Helaas geen tekening van een leerling opgeslagen​ daarom afbeelding van 'eigen creatie' Aad Stierman


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.