Iedere LOL-trainer weet dat het interactief inzetten van het schoolbord - oftewel het Whiteboard - bijdraagt aan de betrokkenheid van cursisten. En de mogelijkheden zijn eindeloos. Op zoek naar inspiratie? Hierbij 5 voorbeelden om het schoolbord ECHT creatief te gebruiken!
1. Puzzel
Er zijn verschillende sites waar je zelf vrij eenvoudig online een puzzel kunt maken: http://puzzlemaker.discoveryeducation.com
- Maak een puzzel over het onderwerp waar je les over geeft.
- Sla de puzzel op als afbeelding.
- Open de afbeelding tijdens de sessie.
- Geef cursisten de rechten te annoteren (tekenen)
- Laat ze de puzzel samen invullen!
|
 |
-
Brainstormen op een schoolbord
Brainstormen of ideeën genereren op een whiteboard kan nogal rommelig worden maar NIET als je de cursisten allemaal een eigen kader geeft waarbinnen ze kunnen typen.
- Geef de cursisten annotatierechten
- Verdeel het schoolbord in vlakken.
- Schrijf de naam of initialen van iedere cursist boven 1 vlak
- En ze kunnen aan de slag!
|
 |
- Gesprek oefenen Engels: Show me the way!
Leuke oefening die ik me herinner uit een hele oude online les:
- Docent toont een plattegrond op het schoolbord
- Cursist A krijgt via privé-chat van de docent de instructies om de weg naar locatie x te vragen aan cursist B
- Cursist B probeert de juiste route -in het Engels- uit te leggen.
- Cursist A ‘loopt’ de aangegeven route met een stift op de plattegrond.
|
 |
- Afbeelding met invulvelden
Uit de les Spijsvertering van Martin van Heijst, docent Mondriaan.
Inventariseer voorkennis met een afbeelding en lege invulvelden.
- Geef de cursisten annotatierechten.
- Laat ze een plaatje of powerpointsheet zien met invulvelden
- Laat ze zelf met de T de ontbrekende termen invullen.
|
 |
- Laat de cursisten werken op eigen schoolbord!
Uit de lessen anatomie van Aad Stierman van Mondriaan:
- Geef cursisten het recht om verschillende tabbladen zelf te openen.
- Maak voor iedere cursist een eigen tabblad met zijn naam erboven
- Geef de cursisten opdracht om het hart te tekenen op hun eigen tabblad.
- Als ze klaar zijn geven ze dat aan met een vinkje.
- Als alle cursisten klaar zijn: Ga alle tekeningen 1-voor-1 langs. Bespreek deze en geef punten.
|

Helaas geen tekening van een leerling opgeslagen daarom afbeelding van 'eigen creatie' Aad Stierman
|