Live Online Leren en trends in de onderwijswereld

Posted by on

Door: Anoeska Vellekoop en Birgit Klapper. Binnen de wereld van opleidingen zijn er verschillende trends te vinden. Bepaalde componenten in de didactiek komen steeds weer terug in een nieuw jasje. Deze werkende componenten komen ook terug in deze innovatieve didactiek, namelijk de Live Online Leren (LOL)-methodiek. Een belangrijk aspect van de LOL-methodiek is dat formeel en informeel leren elkaar afwisselen. De LOL-methodiek combineert het beste van de verschillende principes in de steeds terugkomende leervormen. Twee voorbeelden hiervan zijn Flipping the classroom en 70-20-10.

Flipping the classroom is een leermethode die volgens onderzoek bijdraagt aan meer ruimte voor interactiviteit in de klas (Kennisnet, 2017; Yilmaz, 2017). In de ‘omgedraaide klas’ wordt de klassikale instructie omgewisseld met het individuele huiswerk. De instructie die normaal in de klas gegeven wordt, wordt nu door de leerlingen of cursisten zelf voorbereid. In het Live Online klaslokaal wordt er gewerkt aan opdrachten, projecten en vaardigheden. In de Live Online Leeromgeving kan de cursist zelfstandig als voorbereiding op de sessie aan de slag met websites, artikelen, filmpjes of e-learningmodules. Met de opgedane kennis logt de cursist op de afgesproken tijd in het Live Online klaslokaal in, waar de stof door middel van interactieve opdrachten en gesprekken eigen gemaakt wordt.

Het leermodel 70-20-10 gaat uit van de gedachte dat 70% van wat mensen leren, geleerd wordt door ervaring en oefening in de praktijk, 20% voortkomt uit interactie met anderen en 10% door formeel leren (Jennings, 2011). Door middel van de Live Online Leren (LOL)-methodiek kan het geleerde direct in de praktijk ervaren en geoefend worden. Live Online Leren maakt het mogelijk om flexibele leertrajecten op te zetten die met kleine stukjes instructie (namelijk in de live sessies) gecombineerd met praktijkopdrachten en zelfstudie een didactische meerwaarde opleveren. Er kan gewerkt worden in een langere periode met kortere sessies, waarbij er afgewisseld kan worden tussen voorbereidingsopdrachten, live sessies met verdieping of terugkoppeling, casuïstiekbespreking, coaching sessies, etc. De trainer kan online een korte uitleg geven van de theorie, de deelnemers vervolgens gelijk met een praktijkopdracht de werkvloer opsturen en aan het eind van de dag weer samen laten inloggen om de ervaringen van die dag te bespreken. Hierdoor kan een veel betere link worden gelegd tussen het theoretisch leren en het leren in de praktijk. Op deze manier zal het geleerde veel beter blijven hangen, dan wanneer het alleen formeel wordt overgebracht.

Live Online Leren combineert dus eigenlijk de meest populaire leermethoden tot een nieuwe en moderne leermethodiek. Ben je benieuwd welke cursussen er tot nu toe al zijn ontwikkeld? Bekijk dan ons cursusaanbod. Zelf aan de slag met de LOL-methodiek? Volg dan de LOL-basistraining!

← Older Post Newer Post →



Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published