Generaties en de opleidingswereld, deel 2

Posted by on

Door: Anoeska Vellekoop

Het belang van kennis over generaties

In onze maatschappij zijn er momenteel vijf generaties aan het werk. Deze generaties zijn allemaal opgegroeid in een bepaalde tijd en hierdoor ook gevormd. Dit heeft als resultaat dat het samenwerken tussen deze generaties soms prachtige resultaten op kan leveren, maar dat dit soms ook kan botsen.

Hetzelfde geldt in de opleidingswereld. Vijf generaties die allemaal in een andere tijd naar school zijn gegaan, (net wat) ander onderwijs genoten hebben en ook anders in hun huidige werk en opleiding staan. Voor organisaties die zich bezighouden met opleiden en onderwijs kan het erg interessant én nuttig zijn om meer van deze verschillende generaties te weten. Op deze manier kun je er als opleider ook rekening mee houden en op inspelen, en zo verschillende doelgroepen met je cursus of opleiding aanspreken.

Toetsenborden of touchscreens?

In de vorige blog heb ik jullie meer verteld over de definitie van generaties en over vier generaties die in onze huidige maatschappij aan het werk zijn, namelijk de Babyboomers, Generatie X, de Patatgeneratie en Generatie Y oftewel de Millennials. In deze blog ga ik jullie meer vertellen over Gen(eratie) Z.

Allereerst wil ik het belangrijkste verschil tussen de Millennials en Gen Z aanduiden. Wat hun verschillend maakt, is dat de Millennials zogezegd zijn opgegroeid met computers en toetsenborden, en Gen Z met touchscreens. Millennials kunnen zich nog herinneren hoe het was zonder zaken als mobieltjes, zonder social media. Mensen uit Gen Z weten niet anders dan dat er overal internet is en dat social media een onderdeel van je leven is.

Wat kenmerkt Gen Z verder? Ze zijn dus gewend aan de omgang met technologie en grijpen volgens sommige bronnen gemiddeld elke 7-8 minuten naar hun telefoon. Omdat ze gewend zijn om alles op internet te kunnen vinden, hebben ze weinig geduld bij het zoeken naar antwoorden. Dit lijkt ook samen te hangen met de ervaring dat Gen Z geen tijd wil verspillen, en dat wanneer ze iets leren, duidelijk willen zien waarom ze iets leren. Wat gaan ze hier aan hebben in de praktijk?

Gen Z is beïnvloed door de crisis in 2008. Deze generatie had er zelf direct geen last van, maar zag wel zaken als werkloosheid bij de mensen om zich heen. Hierdoor zijn de jongeren uit Gen Z ondernemend en onafhankelijk, wat lijkt voort te komen uit een voornemen om zich niet hetzelfde te laten overkomen als wat ze om zich heen ervaren hebben.

Verder moet het werkveld dynamisch zijn, maar tegelijk hecht deze generatie wel veel waarde aan face-to-face gesprekken. Juist omdat alles online kan, lijkt deze generatie de andere generaties soms af te willen remmen in het gebruik van online mogelijkheden. Gen Z is een open generatie, gaat veel gemakkelijker om met verschillende culturen, met verschillen in gender, seksualiteit, etc. Ze staan voor gelijkheid.

Dit is een hoop informatie over een generatie. Maar wat kunnen wij hier nu mee?

Een nieuwe generatie met nieuwe ideeën

Allereerst is het belangrijk om als opleider of onderwijsorganisatie te begrijpen dat Gen Z van invloed gaat zijn op de onderwijsmarkt. Zij zullen degenen zijn die de nieuwe manieren van leren en ontwikkelen gaan bepalen! Gen Z wordt gezien als een generatie met lef, niet bang om te falen en zo zullen zij met nieuwe ideeën komen. Natuurlijk zal de onderwijsmarkt blijven bestaan uit mensen van de verschillende generaties in onze werkende maatschappij, maar Gen Z zal hierbij komen. Er wordt verwacht dat vanaf 2020 Gen Z 20% van de werkende bevolking zal beslaan.

Wat kan ik hiermee?

Nu kun je hier als organisatie verschillende lessen uit trekken. Hoe ga jij als organisatie ervoor zorgen dat je klaar bent voor Gen Z? Hoe ga jij ervoor zorgen dat opleidingen ook bij de wensen van deze generatie aansluiten?

Zo is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat je bij elke cursus duidelijk maakt wat de leerdoelen zijn. Natuurlijk weet iedereen die trainingen of lessen geeft of ontwerpt, dat het altijd belangrijk is om te beginnen bij het benoemen van de leerdoelen. Op deze manier zorg je voor focus en wordt er beter geleerd. Bij Gen Z is het extra belangrijk, omdat deze generatie nog net wat ongeduldiger is en geen tijd wil verdoen. Wanneer mensen uit deze generatie een cursus volgen, willen ze duidelijk weten wat ze gaan leren, en wat ze eraan hebben in de praktijk.

Gen Z is gewend dat privé en werk meer door elkaar lopen. Dit komt omdat ze door technologie en social media altijd met iedereen verbonden zijn. Whatsappjes van vrienden komen binnen tijdens het werk, en in het weekend wordt er nog even een telefoontje voor werk afgehandeld. De grenzen zijn vervaagd. Juist om deze reden, willen mensen uit Gen Z vooral samenwerken met en opgeleid worden door organisaties die bij hun normen en waarden aansluiten. Waar jij een opleiding volgt, of waar jij werkt, zegt wat over jou als persoon. Als organisatie kun je hier op inspelen door authentiek te zijn en door duidelijk je waarden over te brengen. Zo zullen mensen uit Gen Z voor jou als organisatie kiezen, als ze zich in de waarden van de organisatie kunnen herkennen.

Wil je hier nog eens dieper op ingaan? Wil je brainstormen over hoe jij als organisatie kunt inspelen op deze nieuwe generatie? Volg dan onze workshop! Klik hier voor meer informatie.

 

Bronnen:

Time

Wikipedia

← Older Post Newer Post →



Leave a comment

Please note, comments must be approved before they are published