Breinleren regel 4: creatie

John Medina, moleculair bioloog, heeft in 2008 het boek Brain rules geschreven. Breinregels zijn regels die aantoonbaar zijn vastgesteld door wetenschappers, die uitleggen hoe de hersenen werken en hoe dit het leerproces van mensen beïnvloedt.

Gerjanne Dirksen heeft het BCL (Brein Centraal Leren) model ontwikkeld. Dit is een praktisch model gebaseerd op zes principes. Hoe beter opleiders deze principes toepassen in hun lessen, hoe beter leerlingen leren. Geen intuïtief lesgeven dus, maar lesgeven gebaseerd op onderzoek naar de werking van het brein. De breinprincipes op een rij: Herhalen -  Focus - Voortbouwen - Creatie - Emotie - Zintuiglijk rijk.

In de eerste twee blogs besteedde mijn collega Hester aandacht aan de breinprincipes ‘Herhalen’ en ‘Focus’, en in de derde blog nam ik jullie mee in het onderwerp ‘Voortbouwen’. In deze vierde blog over breinleren neem ik een volgend principe van breinleren onder de loep, namelijk het onderwerp ‘Creatie’.

Passieve sponzen

Wat bedoelen we met creatie, wanneer we over leren spreken? Om dit te verduidelijken, wil ik een tegenstelling opbrengen. Wanneer we over creatie spreken, spreken we namelijk niet over ‘consumptie’. Helaas is ‘consumptie’ nog steeds een manier van leren die op veel scholen, universiteiten en bij veel trainingen wordt toegepast. Een leerkracht of trainer staat voor de klas, vertelt, soms met een PowerPoint met tekst erbij, en hoopt zo dat de nieuwe kennis door de leerling wordt geconsumeerd. Dit doet me terugdenken aan toen ik naar de universiteit ging. Een vriendin van mij noemde ons vaak ‘passieve sponzen’. We zaten passief in de collegezaal, en probeerden als een spons de informatie op te zuigen. Helaas bleef vaak maar weinig van de nieuwe stof hangen, tot we zelf hiermee aan de slag gingen.

Creatie in de hersenen

Gerjanne Dirksen, die het BCL-model ontwikkeld heeft, stelt dat het brein zo ontwikkeld is, dat het zelf informatie kan ordenen en hierbij nieuwe patronen kan maken en ontdekken. Dit ordenen van informatie en nieuwe patronen maken en ontdekken, omschrijven we als creatie!

Wanneer dit proces van creatie plaatsvindt, komen er neurotransmitters vrij in de hersenen, in de vorm van dopamine. Dit zorgt ervoor dat de neurale verbindingen sterker worden. Om deze redenen draagt het principe van creatie eraan bij dat leerlingen beter leren.

Niet alleen maar aan het woord

Hoe kun je dit principe nu inzetten? Laat je leerlingen zelf ontdekken! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar zorg ervoor dat je niet zelf een hele les aan het woord bent. Hierbij een aantal concrete tips:

  • Laat de leerlingen informatie met elkaar uitwisselen. Wat weten ze al met betrekking tot een bepaald onderwerp, of wat hebben ze geleerd? Laat ze hierover met elkaar in gesprek gaan.
  • Laat ze de informatie (samen) verwerken. Bijvoorbeeld:
    • In een tekening;
    • In een schema;
    • Op een muurposter;
    • In een presentatie;
    • In een mindmap;
  • In plaats van het kennis overdragen als eerste stap in het leren te zien, kun je ervoor kiezen de leerlingen de opdracht te geven een bepaald onderwerp uit te zoeken. Laat de leerlingen vervolgens presenteren wat ze gevonden en bevonden hebben.

Creatie draagt eraan bij dat leerlingen de waarde en betekenis creëren van dat wat ze leren. Zo is het leren effectiever, wordt hetgeen dat geleerd is beter begrepen en beter onthouden.

De volgende keer gaan we in op het volgende breinprincipe: Emotie.

Door: Anoeska Vellekoop

 

 

 

 


Laat je opmerking achter!

Let op, wij checken altijd even je bericht voordat we deze plaatsen.