Blog 1 van Nabila: haar eerste ervaringen met Live Online Leren (LOL)

LOL… het begon voor mij met deze drie letters: Live Online Leren. Het beloofde veel goeds. 

In april van dit jaar ben ik als LOL trainer aan de slag gegaan met het geven van de verkorte training Cultuur Sensitief Werken. Met een gecombineerde groep deelnemers van Social studies, bestaande uit docenten en studenten. 

De kennismaking bleek al een uitstekende opwarmer te zijn: de zeven gezichten op mijn beeldscherm werden zeven levendige narratieven over eigen socialisatie, denkkaders en motivatie om de training te volgen. 

Naarmate de cursus vorderde, werd ook de interesse geprikkeld met inspirerende en soms tenenkrommende filmfragmenten, rollenspelen en quizzen... Nu zou je denken, studenten en docenten… is dat wel een match? Eerlijk is eerlijk, ik had ook mijn bedenkingen. Echter, de cursusinhoud is eerder uitnodigend dan 'testend'.

Juist de onderlinge dialogen en gevolgde redenaties afgewisseld met kennisoverdracht, maakten de match. De cursus krijgt kleuring doordat deelnemers eigen praktijksituaties inbrengen, voor elkaar herkenbate valkuilen voorleggen, maar ook succeservaringen delen. De cursus is geen klassieke kennisoverdracht: het maakt Cultuursensitief Werken persoonlijk, toepasbaar, concreet en inzichtelijk voor deelnemers. Razend interessant voor mij als trainer om deze dynamiek first hand mee te krijgen. Een dynamisch spel van verkennen, uitproberen, interacteren en resoneren met elkaar, tijdens de onlinebijeenkomsten. 

De evaluatie van de cursus was kortgezegd te vatten in drie woorden; "learning out loud". De uitwisseling, de interactieve lesvorm en de lesinhoud werd als een meerwaarde ervaren.  Een meerwaarde voor de beroepsvorming en -uitoefening en in de smiezen krijgen waar cultuursensitiviteit nu werkelijk over gaat. 

Groet,
Nabila