Interventieprogramma 'Meester in de klas' leidt tot minder incidenten op speciaal onderwijs

Veel cluster 4-scholen (scholen voor leerlingen met psychiatrische en/of gedragsproblemen) kampen met problemen rondom onrustige klassen of leerlingen met probleemgedrag. Ongeveer zes jaar geleden is hier een interventie voor ontwikkeld door Hogeschool Leiden en de Universiteit van Amsterdam, namelijk het programma 'Meester in de klas'. In dit programma mogen leerlingen zelf consequenties verzinnen voor hun gedrag.
In de afgelopen jaren is dit programma veelvuldig ingezet in centra voor jeugd-ggz en in de jeugdzorg. Het programma wordt nu bij 150 van de 633 scholen voor (voortgezet) speciaal onderwijs gebruikt. Goed nieuws! Onlangs zijn er resultaten bekend gemaakt van het programma: op vijf van de zes cluster 4-scholen waar het wordt ingezet, vertonen scholieren minder probleemgedrag. Voor De Nederlandse Vereniging voor Autisme is het een kleine revolutie. 
Bekijk hier het volledige artikel.