Blog 3 van Tatiana: Brain Blocks

In juni hebben wij binnen Sarr expertise centrum autisme het derde deel van de training Brain Blocks afgerond en ik wil daar graag iets van delen. Brain Blocks is een methode die aanvankelijk is ontwikkeld om psycho-educatie te geven over autisme en hoe dit werkt in het brein, maar inmiddels blijkt het breder inzetbaar. Brain Blocks is een doos met allerlei verschillende materialen zoals blokjes in verschillende kleuren, cilinders, bruggetjes, bolletjes, een filter, sheets en afbeeldingen van twee hoofden. Voor complete informatie verwijs ik naar de site www.brainblocks.com.

Brain Blocks kan ingezet worden als communicatiemiddel, maar ook als therapeutische interventie. Je kunt samen met de cliënt de verschillen uitbeelden tussen het brein van iemand met en iemand zonder autisme (psycho-educatie) en dit beeld kun je ook gebruiken om een en ander te verduidelijken naar de omgeving, zoals de ouders, partners, broers/zussen, leerkrachten en medeleerlingen.

Met behulp van het materiaal kun je ook samen met de cliënt en/of diens ouders uitbeelden wat er aan de hand is in het hoofd van de persoon met ASS als er bijvoorbeeld angst, paniek, boosheid of chaos optreedt en kijken naar wat er nodig is om de rust weer te laten terugkeren.

Inmiddels hebben wij op de afdeling de drie verschillende trainingen in de methode gevolgd. Voor ons was het een heel leuke en leerzame training, zeker om dit incompany te doen met het hele team. Daardoor konden we goed sparren over de verschillende casuïstiek waarbij we Brain Blocks nu toepassen en waarbij het mogelijk nog meer geïndiceerd is. We hebben al wat leuke resultaten mogen zien. Zo hebben meerdere kinderen samen met hun behandelaar middels Brain Blocks aan hun klas en docent laten zien hoe autisme bij hen werkt. We zien dat het in relaties erg verhelderend voor de partner kan werken als de persoon met autisme middels materiaal kan uitbeelden wat er aan de hand is, zonder dat daar veel woorden voor nodig zijn. Sommige mensen zetten hun ‘staat van zijn’ middels blokjes midden in de huiskamer zodat iedereen weet hoe de vlag erbij staat. Binnen de CGT en schematherapie (waar ik eerder over schreef) kan het materiaal ondersteunend zijn in het uitbeelden van een modus en het samen ‘letterlijk’ vormgeven van de interventie. Cliënten leggen zelf uit wat er nodig is om de ‘blokjes weer netjes om een rijtje te krijgen’ en daarmee rust te creëren.

Kortom allemaal leuke manieren om deze methode te gebruiken, los of als aanvulling op andere therapievormen. En zeker een aanrader om het als incompany training te volgen omdat het als team erg leuk is om er samen kennis van te nemen en ermee te oefenen.